Co je jóga

Co je to jóga?

Jóga je označení pro fyzickou, mentální a spirituální disciplínu, která má kořeny ve staré Indii. Jeden z nejpropracovanějších konceptů jógy jsou Patanjaliho Sutry. Patanjali definoval cíl jógy jako zklidnění těkavé mysli (citta vrtti nirodah). Jóga je filosofie a její různé formy nalezneme v Hinduismu, Budhismu, Jainismu a Sikhismu. Jóga je tedy mnohem komplexnější pojem než jen fyzické cvičení (hatha jóga a její variace), se kterým se dnes hojně setkáváme v jógových studiích.


Mezi učitele hatha jógy, kteří pronikli do povědomí západu v 2. polovině 20. století, patří: B.K.S Iyengar, K. Pattabhi Jois, Swami Vishnu- devananda a Swami Satchidananda, Yogi Bhajan. I tito mistři jógy se ve svém učení tradice jógy dostali za hranici fyzického cvičení.  Mezi oblíbené druhy novodobých stylů jógy patří: Ashtanga jóga, Hatha jóga, Iyengar jóga, Vinyasa flow jóga, Power jóga. Některé se přitom vzdalují filosofické podstatě jógy, jiné si ji stále drží. 

Proč doporučujeme Iyengar jógu a co od ní můžete očekávat:

Začátky

Chcete-li se věnovat správné technice cvičení jógy a postupně se "procvičit" k pochopení filosofie jógy, doporučujeme Iyengar jógu. Ne však každému tento styl vyhovuje a začínají s dynamičtější formou (jako např. vinyasa flow, power jóga…).

Pravidelnost

K posunu fyzických schopností a dovedností při pravidelném cvičení.  Doporučujeme frekvenci cvičení alespoň 2krát týdně - 3krát týdně pod dohledem lektora. Postupně člověk poznává a učí se ovládat svoje tělo, na základě čehož se důkladněji koncentruje na sebe v daném momentu a dostává se do stádia aktivní meditace. V té chvíli nedochází k transformaci pouze těla ale také mysli.

Účinek jógy

Různé ásány mají odlišný efekt na tělo. Základní pozice učené z počátku     budují sílu a výdrž a zlepšují svalový tonus, flexibilitu a nastavení těla v prostoru. Cvičení některých (restorativních) pozic současně zmenšuje únavu a zklidňuje psychické napětí. Jóga také ovlivňuje mysl a zlepšuje koncentraci.

Zdravotní potíže

Máte-li zdravotní potíže nezávažného charakteru (pobolávání zad vlivem nadměrného sezení atd.), doporučujeme začít s Iyengar jógou, která minimalizuje prohlubování nesprávných pohybových návyků (při cvičení, i v běžném životě) a postupně je dokonce napravuje. Jsou-li vaše onemocnění závažnějšího charakteru (systémová onemocnění, poruchy pohybového aparátu), doporučujeme lekce yoga therapy.

Jóga je pro všechny

Jóga je otevřená lidem všech věkových skupin a stupně pokročilosti a fyzického stavu. Neodkládejte cvičení jógy jen proto, že se cítíte příliš staří, neohební, tlustí či hubení. Vyberte si vhodný styl a úroveň, pak má jóga každému co nabídnout.